Přehled tras VRT a jejich hodnocení

Přehled základních tras Technické studie z roku 2015, které byly výchozím bodem pro Studii proveditelnosti. Tyto základní varianty jsou podkladem pro pochopení výběru varianty trasy rozpracované do Studie proveditelnosti.

Studie proveditelnosti byla výchozí pro návrh koridor VRT do 5. aktualizace ZÚR ÚK s označením ŽD1.

Hodnocení a detailní popis tras v technické studii naleznete zde na straně 22 - 36

Varianta C

Pravobřežní varianta, jejíž modifikací jsou koridory VRT pro první veřejné projednání a výsledná varianta ŽD1, která jde do 2. veřejného projednání 24.6.2024.

Pozitiva:

  • umožňuje maximální zkrácení jízdní doby z Prahy do Ústí nad Labem, Teplic, Duchcova, Bíliny, Mostu, Chomutova, Děčína
  • umožňuje přímé napojení Litoměřicka - zkrácení jízdních dob z 50 na 30 minut
  • umožňuje propojení s levobřežní a pravobřežní tratí
  • umožňuje přímé napojení trati č. 130 (Ústí nad Labem - Chomutov) do Krušnohorského portálu (odpadá závlek vlaků do Ústí nad Labem - snížení zatížení okolí)
  • maximální využití stávající infrastruktury v Ústí nad Labem
  • minimální zábory nezastavěného území
  • trasa je maximálně ohleduplná na město Chlumec
  • krajina není zbytečně fragmentována

Negativa:

  • trasa negativně ovlivní obce Chvalín, Rohatce, Hrobce, Libotenice, Travčice, Oleško, Křešice
  • vyústění z tunelu na Střekově pod úrovní tratě 072 má za následek přerušení Děčínské ulice a Střekovského nábřeží, most přes Labe je ve sklonu, negativní ovlivnění Labského údolí. (Tento problém byl vyřešen změnou polohy tunelových portálů na Střekově) 

Varianta E

Levobřežní varianta, nejdéle sleduje trasu územní rezervy. Trasa napojuje Ústí nad Labem úvratí, oproti variantě C vykazuje delší cestovní dobu do Ústí nad Labem. 

Pozitiva:

  • umožňuje maximální zkrácení jízdní doby z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína
  • trasa je maximálně ohleduplná na město Chlumec

Negativa:

  • v případě vybudování zastávky mimo Ústí nad Labem je nutno velkých záborů ploch pro novou infrastrukturu a novou zastávku - zatížení území individuální automobilovou dopravou, nutnost přestupů - vznik podružného dopravního uzlu pro tento uzel je ale prostor u Modlan nedostatečný
  • trasa negativně ovlivní obce Roudníky, Modlany, Soběchleby
  • trasa vede po jižních svazích jezera Milada s rizikem svahových pohybů
  • narušení budoucí rekreační oblasti jezera Milada
  • narušení posledních zbytků podkrušnohorské pánevní krajiny u Modlan, výrazná fragmentace krajiny - západně od jezera Milada vzniká rozsáhlý triangl propojovacích tratí s mimoúrovňovým křížením
  • neexistence přímého napojení na trať č. 130 Ústí nad Labem - Chomutov
  • nemožnost napojení pravobřežní trati - zatížení nákladní dopravou zůstane na stávajícím ocelovém železničním mostě
  • značné prodloužení jízdních dob ve směru Chomutov vlivem zajíždění do Ústí nad Labem
  • mezinárodní vlaky míjí Ústí nad Labem - zastávka u Modlan - diskomfort pro cestující

Varianta E-C

Pravobřežní varianta, kombinace trasy E a C

Pozitiva:

  • umožňuje maximální zkrácení jízdní doby z Prahy do Ústí nad Labem, Teplic, Duchcova, Bíliny, Mostu, Chomutova, Děčína
  • umožňuje přímé napojení Litoměřicka - zkrácení jízdních dob z 50 na 30 minut
  • umožňuje propojení s levobřežní a pravobřežní tratí
  • maximální využití stávající infrastruktury v Ústí nad Labem
  • minimální zábory nezastavěného území
  • trasa je maximálně ohleduplná na město Chlumec

Negativa:

  • trasa vede po jižních svazích jezera Milada s rizikem svahových pohybů
  • narušení budoucí rekreační oblasti jezera Milada
  • narušení posledních zbytků podkrušnohorské pánevní krajiny u Modlan, výrazná fragmentace krajiny
  • trasa negativně ovlivní obce Chvalín, Rohatce, Hrobce, Libotenice, Travčice, Oleško, Křešice, Roudníky, Modlany, Soběchleby
  • neumožňuje přímé napojení trati č. 130 (Ústí nad Labem - Chomutov) na Krušnohorský tunel
  • vyústění z tunelu na Střekově pod úrovní tratě 072 má za následek přerušení Děčínské ulice a Střekovského nábřeží, most přes Labe je ve sklonu, negativní ovlivnění Labského údolí.
  • úrovňové napojení do nádraží Střekov - snížení propustnosti vlivem křížení vlakových cest, delší průjezd zástavbou Střekova
  • v případě mimoúrovňového křížení nutno vybudovat viadukt přes Střekovské nádraží až po most přes Labe


Varianta A

Pravobřežní varianta, s vyústěním tunelu pod hradem Střekov

Pozitiva:

  • umožňuje maximální zkrácení jízdní doby z Prahy do Ústí nad Labem, Teplic, Duchcova, Bíliny, Mostu, Chomutova, Děčína
  • umožňuje propojení s levobřežní trati
  • umožňuje přímé napojení trati č. 130 (Ústí nad Labem - Chomutov)
  • maximální využití stávající infrastruktury v Ústí nad Labem
  • minimální zábory nezastavěného území
  • trasa je maximálně ohleduplná na město Chlumec

Negativa:

  • trasa negativně ovlivní obce Bohušovice nad Ohří, Nové Kopisty, Mlékojedy a okrajovou část Litoměřic v ulici Žernosecká
  • vyústění z tunelu na Střekově pod úrovní tratě 072 má za následek přerušení Děčínské ulice a Střekovského nábřeží, most přes Labe je ve sklonu, negativní ovlivnění Labského údolí.
  • úrovňové napojení do nádraží Střekov - snížení propustnosti vlivem křížení vlakových cest, delší průjezd zástavbou Střekova
  • v případě mimoúrovňového křížení nutno vybudovat viadukt přes Střekovské nádraží až po most přes Labe
  • chybí přímé napojení Litoměřic - nutnost přestupu v Lovosicích, dostupnost Prahy 50 min. Lze řešit odbočkou u Litoměřic

Varianta F2

Pravobřežní varianta s vyústěním tunelu v Pražské ulici pod Větruší

Pozitiva:

  • umožňuje maximální zkrácení jízdní doby z Prahy do Ústí nad Labem, Teplic, Duchcova, Bíliny, Mostu, Chomutova, Děčína
  • umožňuje propojení s levobřežní trati
  • umožňuje přímé napojení trati č. 130 (Ústí nad Labem - Chomutov)
  • maximální využití stávající infrastruktury v Ústí nad Labem
  • minimální zábory nezastavěného území
  • trasa je maximálně ohleduplná na město Chlumec

Negativa:

  • nelze zajistit zkrácení cestovních dob pro obyvatele Litoměřicka - dostupnost Prahy 50 min.
  • značné riziko sesuvů svahů Větruše z důvodu nutnosti podříznutí svahu pro tunelové portály
  • negativní ovlivnění labského údolí vlivem výrazných zásahů do svahu Větruše
  • stísněné prostorové podmínky při vyústění a napojení na trať 090
  • snížení propustnosti tratí v místě napojení na trať 090 z důvodu úrovňového napojení tratí
  • nemožnost napojení pravobřežky, veškeré zatížení nákladní dopravou převezme stávající ocelový železniční most přes Labe
  • v případě mimoúrovňového křížení nutno vybudovat viadukt přes Střekovské nádraží až po most přes Labe

Varianta H

kombinace levobřežní a pravobřežní trasy, částečná modifikace trasy F2

 Pozitiva:

  • umožňuje maximální zkrácení jízdní doby z Prahy do Ústí nad Labem, Teplic, Duchcova, Bíliny, Mostu, Chomutova, Děčína, Litoměřic
  • umožňuje propojení s levobřežní a pravobřežní tratí
  • maximální využití stávající infrastruktury v Ústí nad Labem
  • minimální zábory nezastavěného území
  • trasa je maximálně ohleduplná na město Chlumec

Negativa:

  • značné riziko sesuvů svahů Větruše z důvodu nutnosti podříznutí svahu pro tuneové portály
  • negativní ovlivnění labského údolí vlivem výrazných zásahů do svahu Větruše
  • stísněné prostorové podmínky při vyústění a napojení na trať 090 v Ústí nad Labem pod vrchem Větruše
  • snížení propustnosti tratí v místě napojení na trať 090 z důvodu úrovňového napojení tratí. V případě mimoúrovňového řešení napojení nutno dalších zásahů do vrchu Větruše
  • propojení břehů Labe v Ústí nad Labem stávajícím ocelovým mostem - nedojde ke snížení hluku
  • v případě nákladního bypassu pro omezený počet vlaků nutno vybudovat nákladný mimoúrovňový tunelový rozplet tratí pro nákladní a osobní dopravu

Detail Varianty H

Trasa se snaží vyjít vstříct požadavkům města Chlumec. 

Varianta Správy Železnic - modrá trasa - (koridor ŽD1, respektive Trasa C) prochází mezi Chlumcem a Stradovem. Tunelové portály jsou vzdálené 500 m od zástavby Chlumce a Stradova. Portály se nachází jižně pod komunikací I/13, trasa vede kolmo na vrstevnice relativně mírného svahu.

Modifikace trasy H se odklání od souběhu VRT s tratí č. 130 pod Zahrádkářskou kolonií u Střížovic. Trasa vede rovnoběžně s vrstevnicemi Střížovického vrchu a podchází Český újezd, zbytky areálu plynárny v Úžině a přes bývalý dobývací prostor lomu Antonína Zápotockého  podchází dálnici D8 a Chlumecké rybníky a nakonec Oprám u Varvažova. Obyvatelé Českého Újezda jsou doslova obětováni. Trasa vede v mělké hloubce pod jejich domy.

Z aktuálních a starších geologických průzkumných vrtů vyplývá, že tato trasa je extrémně nevhodná. Realizace tunelu by si vyžádala značné náklady na sanaci a stabilizaci nadloží a podloží tunelu mezi Úžínem a Varvažovem. Trasa vede poddolovaným územím se zbytky uhelných slojí. 

Koridor ŽD1

Pravobřežní varianta, modifikace trasy C. Výsledný koridor je předmětem 5. aktualizace ZÚR ÚK

Pozitiva:

  • umožňuje maximální zkrácení jízdní doby z Prahy do Ústí nad Labem, Teplic, Duchcova, Bíliny, Mostu, Chomutova, Děčína
  • umožňuje přímé napojení Litoměřicka - zkrácení jízdních dob z 50 na 30 minut
  • umožňuje propojení s levobřežní a pravobřežní tratí
  • umožňuje přímé napojení trati č. 130 (Ústí nad Labem - Chomutov)
  • maximální využití stávající infrastruktury v Ústí nad Labem
  • minimální zábory nezastavěného území
  • trasa je maximálně ohleduplná na město Chlumec

Negativa:

  • trasa negativně ovlivní obce Chvalín, Rohatce, Hrobce, Libotenice, Travčice, Polepy, Lounky, Chodouny, Křešice
2024 Vrtka Efektivně | Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky